شاید مدیریت را بتوان یکی از مهمترین فعالیتها در زندگی اجتماعی بشر امروز دانست. در عصر حاضر به مدد این موضوع است که مأموریتها و اهداف سازمانها تحقق مییابند، از منابع و امکانات موجود بهرهبرداری میشود و توانایی و استعداد انسانها از قوه به فعل در میآید.
حوزه سرپرستی یکی از پرچالشبرانگیزترین حوزههای مدیریت است. چراکه سرپرست از یک طرف باید همنوا با مدیریت عالی سازمان به دنبال آرمانها و اهداف ایدهآل باشد از سوی دیگر خود را با واقعیتها و مشکلات گریبانگیر اجرا وفق دهد. انتظارات مدیران ارشد از یک طرف و دغدغههای کارگران از سوی دیگر کار را مشکل میکند. مدیران او را یکی از کارکنان تلقی میکنند که دایما از آنها حمایت میکند و مشکلات را مطرح کرده و مانع پیشرفت سازمان است و کارکنان او را یک مدیر خطاب کرده که حرفهای آنها را تکرار میکند. او باید هم فردی فنی باشد که کارگران او را مسخره نکنند و هم از دانش و مهارت مدیریت برخوردار باشد که مدیران او را به عنوان یکی از خود بپذیرند.
سرپرستان در انجام وظایف خود فرایندی را دنبال میکنند که شامل اجزایی چون برنامهریزی، سازماندهی، نظارت و کنترل، انگیزش، ارتباطات، هدایت و تصمیمگیری است. مجموعه این فعالیتهاست که سرپرستی را شکل میدهد و هماهنگی و نیل به هدفها را میسر میسازد.
این کتاب قصد دارد مخاطب را با مقوله سرپرستی آشنا سازد. در ابتدای کتاب موضوعی با عنوان آنچه یک دانشجوی علمی-کاربردی باید بداند، سعی شده است ماهیت نظام علمی-کاربردی و انتظاراتی که از دانشجوی علمی-کاربردی میرود با توجه به مأموریتها و رسالتهای این نظام بیان شود. در اینجا جای دارد یاد استاد فرزانه مرحوم دکتر تقی ابتکار، مؤسس دانشگاه جامع تکنولوژی که بعدها نام آن به دانشگاه علمی-کاربردی تغییر یافت را گرامی داشت.
در فصل اول کتاب در خصوص مبانی و اصول سرپرستی مطالبی بیان شده است که تلاش شده است با بهرهگیری از مفاهیم مدیریتی ذهن مخاطب را نسبت به این موضوع آشنا ساخته و همچنین ویژگیهای یک سرپرست موفق و سبکهای مختلفی که یک فرد میتواند برای سرپرستی انتخاب کند را بیان نمود.
در فصل دوم کتاب با موضوع «برنامهریزی و سازماندهی» با توجه به نقش یک سرپرست در حوزه برنامهریزی و سازماندهی به موضوعات مختلفی همچون مراحل فرایند و ابزارهای برنامهریزی و نظر به این که موضوع سپردن کار به دیگران در حیطه کاری یک سرپرست بسیار اهمیت دارد لذا در این فصل به موضوع تفویض اختیار توجه ویژه شده است.
در فصل سوم کتاب با موضوع «نظارم وکنترل» به موضوعاتی همچون فرایند و انواع کنترل و به ویژه به مسائل کنترل کیفیت و ابزارهای آن و همچنین «خودکنترلی» در این فصل به صورت ویژه مورد بحث قرار گرفته است.
در فصل چهارم با موضوع رهبری، سعی شده است که آنچه یک سرپرست میتواند با منابع قدرتی که در اختیار دارد وظیفه هدایت و انگیزش لازم را در کارکنان خود بر عهده گیرد بیان شود.
در فصل پنجم با موضوع مدیریت منابع انسانی سعی شده است مسائلی که یک سرپرست در انتخاب، استخدام و مواجهه با کارکنان و کارگران با آن مواجه است را به رشته تحریر درآورده شود.
مخاطبان اصلی این کتاب دانشجویان به خصوص دانشجویان علمی-کاربردی در تمامی رشتهها، در مقطع کاردانی میباشند. این کتاب مطابق با سرفصل درس اصول سرپرستی شورای برنامهریزی درس علمی-کاربردی تدوین گردیده است.
اگرچه در این کتاب سعی شده است که نظرات اساتید و صاحبنظران این علم و موضوعات پیرامون آن جمعآوری شود اما به یقین این کتاب دارای نقایضی است که امیدوارم بتوان با جمعآوری نظرات شما اساتید و دانشجویان محترم آنها را رفع نمود.
برای دانلود کتاب اینجا کلیک کنید:کتاب اصول سرپرستی
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0